– تاس بازی قدیمی (Hazard) و حکایات کانتربری
– افزایش محبوبیت آمریکای شمالی
– پدر کراپز مدرن
– کراپز در روزگار امروز

کراپز بازی ای است که تاریخچه ی بسیار جذابی دارد. تاریخچه ی این بازی، شهرها و کشورهای بسیاری را در بر می گیرد. در این مقاله، نگاهی اجمالی به این موارد می اندازیم که بازی کراپز از کجا و چه زمانی نشات می گیرد، چگونه به بازی امروزی تبدیل شده و چرا در کازینو های سراسر جهان به محبوبیت رسیده است.

Hazard (تاس بازی) و حکایت های کانتربری

بر طبق گفته های برخی از مورخان، ریشه های بازی کراپز به دوران رومیان باز می گردد. اعتقاد بر این است که در آن زمان، سربازان بند انگشتان خوک را به شکل مکعبی تراشیده بودند تا شبیه تاس شود و بازی هایی انجام می دادند که شامل انداختن این تاس ها در سپرهای وارونه شان بود.

اعتقاد بر این است که بازی کراپز، از شکل قدیمی تاس بازی (Hazard) نشات گرفته است.

درحالی که میزان تاثیر این بازی برقوانین امروزی کراپز روشن نیست، اما این باور وجود دارد که عبارت «پرتاب کردن استخوان‌ها» که برای توصیف فرآیند پرتاب تاس در کراپز مورد استفاده قرار می گیرد، از اینجا سرچشمه گرفته است.

نسخه ی رایج تر این رویداد ها بیان می کند که کراپز از یک تاس بازی مشابه در انگلستان به نام Hazard نشات گرفته است. Hazard توسط سیر ویلیام صوری و شوالیه هایش در طی جنگ های صلیبی در حدود سال 1125 به عنوان یک بازی برای گذراندن زمان در انتظار محاصره قلعه ای به نام Hazarth ساخته شد.

همانند کراپز، Hazard نیز شامل بازیکنانی بود که به نوبت به عنوان پرتابگر عمل می کردند. این افراد مسئول پرتاب دو تاس و شرط بندی در این باره بودند که آیا دور بازی را می برند یا خیر. دور های بازی Hazard، تقریبا همانند معادل مدرن خود، بر این اساس تعیین می شدند که آیا فرد پرتابگر عدد مشخصی آورده است و به طور موفقیت آمیز، از پرتاب دیگران جلوگیری کرده است یا نه.

Hazard در طی قرون وسطی انگلیسی محبوبیت بیشتری یافت و جفری چوسر مکررا در حکایت کانتربری به اشاره کرده است. حکایت کانتربری یکی از نمادین ترین آثار ادبی در تمام دوران ها به شمار می رود. این بازی به طور منظم در اولین قمارخانه های انگلیسی که در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم پدیدار شدند، بازی می شد و به ویژه خانواده های سلطنتی و اشراف از آن لذت می بردند.

در حدود همین زمان ها بود که Hazard به فرانسه رسید و به دلیل اینکه Crabs نامی بود که به بدترین تاس داده شده بود، به این نام معروف شد. چندین دهه بعد، این بازی از اقیانوس اطلس عبور کرده و به آکادیا رسید که بخش هایی از کانادا و مین را شامل می شد.

افزایش محبوبیت آمریکای شمالی

در سال 1755، فرانسوی ها کنترل آکادیا را از دست داده و آن را به انگلیس واگذار کردند. انگلیسی ها نیز نام این بخش را به نوا اسکاشیا تغییر دادند. فرانسویان ساکن در این منطقه (که با نام کاجون ها نیز شناخته می شوند) پراکنده شده و به سمت جنوب (به سمت لوییزیانا) حرکت کردند. آنان در این سفر، دانش خود را در مورد بازی به اشتراک گذاشتند. در این زمان، از بازی به عنوان Crebs یا Creps یاد می شد.

بازی Crebs یا Creps در ایالات متحده توسط ساکنان رودخانه ی مس سی سی پس محبوبیت یافت.

یکی از افرادی که به محبوبیت این بازی کمک کرد، برنارد دی مارگینی، نجیب زاده و قماری بازی بود که در سال 1805 به لندن سفر کرد. مارگینی نسخه ی ساده شده ای از بازی را ایجاد نمود. در این نسخه ی ساده شده، بازیکنان بایستی عدد هفت را می آورند، چرا که وی فکر می کرد این عدد، محتمل ترین مورد در زمان پرتاب تاس است. با این وجود، این بازی در میان نخبگان اجتماعی و ثروتمند آمریکایی به سختی مورد تایید قرار گرفت، بنابراین او به طبقات کارگر فقیرتر روی آورد.

در نتیجه، دانش این بازی در قرن نوزدهم، عمدتا توسط افرادی که با قایق در رودخانه ی می سی سی پی سفر کرده و آن را بازی می کردند، گسترش یافت. با توجه به وضعیت این بازی، به عنوان یکی از بازی های مربوط به طبقه ی کارگر، در ایالات متحده می توان مشاهده کرد که این بازی به اندازه ی کازینوها، در کوچه ها و خیابان ها نیز بازی می شود.

در حقیقت، تقریبا در همین زمان بود که کراپز (کرپس) به عنوان نام اصلی این بازی مشخص شد. هنوزهم بحث های در این رابطه ادامه دارد که آیا این بازی ناشی از دخل و تصرف در Crebs یا Creps بوده و یا یک بازی فرانسوی به معنای وزغ است که به حالت باز و خمیده ی پاهای افراد در هنگام این بازی در خیابان اشاره دارد.

پدر کراپز مدرن

در حالی که تا آن زمان بازی کراپز در بسیاری از کازینوهای آمریکا در دسترس بود، اما اغلب بحث برانگیز به شمار می رفت، چرا که نسخه های متفاوتی از قوانین مورد استفاده قرار می گرفت و این امر موجب می شد که برخی از کازینوها به منظور کسب امتیاز میزبان، از تاس های تقلبی استفاده کنند.

سربازان برای گذراندن وقت خود در طی جنگ جهانی دوم، این بازی را انجام می دادند.

در جهت غلبه بر این مشکل، در سال 1907 یک تاس ساز به نام جان اچ. وین، که اغلب به عنوان “پدر کراپز های مدرن” از آن یاد می شود، مجموعه ای از قوانین را ابداع کرد که تا به امروز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله نوآوری‌های او می‌توان به چیدمان دقیق جدول Craps و معرفی شرط Don’t Pass اشاره کرد که بازیکنان را قادر می‌سازد برای اولین بار علبه فرد پرتاب کننده ی تاس شرط بندی کنند.

این قوانین گسترده و منسجم به سرعت توسط کازینوها اتخاذ شدند، چرا که تضمین می‌کردند که می‌توانند امتیاز خانه را به سادگی توسط سود های تعیین شده، به دست آورند. این امر نیاز به تاس های تقلبی را از بین برده و به از میان رفتن تصویر منفی و سرسری بازی کمک شایانی نمود.

کراپز به تدریج در قرن بیستم رایج تر شده و و به طور منظم توسط سربازان آمریکایی در طی جنگ جهانی دوم انجام می شد و سپس، جذابیت و محبوبیت آن در سراسر ایالات متحده گسترش یافته و فراتر از طبقه ی کارگر رفت. کازینوهای لاس وگاس و دریای کارائیب در دهه 1960، تعداد میزهای کراپز خود را افزایش داده و از این امر بهره بردند. کازینوهای اروپای مرکزی، استرالیا و آسیا نیز اندکی بعد، از آن پیروی کردند.

بازی کراپز در روزگار امروز

محبوبیت بازی کراپز تا قرن 21 همچنان ادامه داشته است و و همچنان به طور گسترده در کازینوهای سراسر جهان بازی می شود. این بازی، به دلیل جو پرانرژی و رفاقتی که ایجاد می کند، همواره محبوبیت خود را حفظ کرده است؛ به گونه ای که چندین نفر از بازیکنان با هم تیم تشکیل داده و فرد پرتاب کننده ی تاس را تشویق می کنند تا تاس هایی را پرتاب کند که آنها برنده شوند.

بسیاری از بازیکنان کراپز امروزه تلاش می کنند تا به کلوپ Golden Arm بپیوندند.

این بازی توانایی خود را در گسترش فرهنگ عامه نیز نشان داده است. بازی کراپز به عنوان نقطه ی اصلی داستان در فیلم موزیکال طولانی Guys and Dolls نشان داده شده استو همچنین، در سال 1993، فیلم A Bronx Tale، در صحنه‌ای که به طور گسترده به آن ارجاع داده می‌شود، پیش از آنکه ادی ماش اعلام ‌کند که “کودک به کفش‌های جدید نیاز دارد” ، عدد 12 را می آورد. بنابراین، عبارت “کودک به کفش‌های جدید نیاز دارد” به بازی کراپز مرتبط بوده و تا به امروز با آن همراه بوده است.

همانند بسیاری از بازی های کازینویی دیگر، کراپز نیز بسیاری از محبوبیت امروزه خود را از ظهور کازینوهای آنلاین مانند کازینو وان ایکس بت به دست آورده است که به افراد امکان می دهد در هر زمان و هر مکان در کنار هر شخصی که بخواهید، کراپز و بازی های دیگری را انجام دهید.

علاوه بر این، بازی کراپز از چندین رقابت محبوب و جوایز بزرگ که بازیکنان را از سراسر جهان جذب می کند، بهره برده اند. این موارد عبارتند از: مسابقات قهرمانی کراپز جهانی (WCC) با جوایز فوق العاده و مسابقات لاس وگاس هیلتون کراپز.

بازی کراپز در کازینو توسط قماربازانی انجام می شود که در پی دستیابی به لذت این بازی در کلوپ Golden Arm هستند. این عنوان به بازیکنی داده می شود که به مدت یک ساعت بدون آنکه ببازد، تاس بیندازد. یکی از اعضای آغازین این کلوپ  استنلی فوجیتاکه بود که در سال 1989 به مدت 3 ساعت و شش دقیقه، بدون آورد هفت در در هتل و کازینو کالیفرنیا بازی کرد. این بازی 1 میلیون دلار برای آنها هزینه داشت.

این رکورد تا 24 می 2009 شکسته نشد. اما در آن زمان، پاتریشیا دی مائورو 154 بار در مدت چهار ساعت و 18 دقیقه در کازینو Borgata در آتلانتیک سیتی تاس انداخت.

درباره ی بازی کراپز بیشتر بدانید.

اگر در پی راهنمایی های کلی در رابطه با بازی کراپز هستید، راهنمایی های ما در این باره را بخواهید. اگر می خواهید درمورد بازی کراپز، بیش از نحوه ی بازی آن، بدانید، می توانید در رابطه با تاریخچه این بازی مطالعه کنید. 

کراپز را در کازینوی وان ایکس بت بازی کنید.

__________________________
ترجمه ی اختصاصی : وبسایت فوتبالی
منبع مقاله : پیناکل